5 častých otázok zákazníkov pred tlačou obalov a etikiet

Chystáte sa uviesť na trh nový produkt a neviete si rady s obalmi a etiketami? Poradíme vám, na čo sa zamerať, aby váš tovar na regáloch skutočne vynikol a oslovil zákazníkov na prvý pohľad. Tu je 5 hlavných otázok, na ktoré by ste mali poznať odpovede ešte pred samotnou tlačou.

 
Obaly a etikety musia dokonale ochrániť a zabezpečiť tovar, poskytnúť zákazníkovi všetky dôležité informácie, ale hlavne byť vizuálne atraktívne a originálne. Len tak si ich zákazník všimne a uprednostní pred konkurenciou.

1. Aký materiál zvoliť vzhľadom na povahu produktu?

Správny výber obalového a etiketového materiálu je do veľkej miery určený charakterom samotného produktu a spôsobom jeho používania. Iné požiadavky budú na obal potravín, kozmetiky, elektrospotrebičov či napríklad stavebnej chémie.
 
Pri výbere materiálu treba zohľadniť najmä:  
Pre väčšinu obalov sa používajú rôzne druhy papiera a kartónu (matné, lesklé, natierané), pre etikety a flexibilné obaly sú obľúbené plastové fólie z PE, PP, PVC či PET. Luxusnejší vzhľad a vyššiu ochranu poskytujú metalizované fólie či špeciálne viacvrstvové materiály.

2. Aká veľkosť a tvar obalu/etikety budú najlepšie?

Formát obalu i etikety by mal byť optimalizovaný pre konkrétny produkt. Mal by ho dostatočne chrániť, ale zároveň zbytočne nepredražovať výrobu a prepravu nadmernými rozmermi.
 
Pri etiketách riešime to, aby sa rozmer prispôsobil baleniu a poskytol dostatok priestoru pre všetky potrebné informácie. Najčastejšie sa používajú štandardizované rozmery, ale dokážeme vyrobiť prakticky akýkoľvek rozmer aj tvar – kruhové, oválne, obdĺžnikové či dokonca zložité výrezy. 

Pri obaloch treba okrem rozmerov produktu vziať do úvahy aj:  
Zabudnúť by sa nemalo ani na ergonomické parametre, teda ľahkosť otvárania, vyberania produktu či manipulácie s obalom ako takým.

obaly a etikety aluprint

3. Ako správne navrhnúť dizajn a obsah?

Obal má v prvom rade zaujať, vyvolať emócie a poskytnúť základné informácie o produkte. Musí teda vyzerať atraktívne, ale zároveň prehľadne a nezameniteľne komunikovať identitu značky.
 
K hlavným prvkom dizajnu patria:  
Legislatívne povinné údaje (napr. u potravín, kozmetiky, liekov) musia byť na viditeľnom mieste a uvedené predpísaným spôsobom. Ostatné texty by mali byť výstižné, zrozumiteľné a ľahko čitateľné. V Aluprinte máme grafický ateliér takže okrem tlače vám vieme zabezpečiť aj návrhy dizajnov etikiet a obalov.


Okrem klasickej tlače využívame aj efektné prvky ako:

 
Kreativite sa medze nekladú, no vždy treba myslieť na súlad s celkovým charakterom a pozicioningom produktu.

4. Ako pripraviť optimálne tlačové dáta?

Keď dizajn prejde schválením, prichádza na rad finalizácia grafických podkladov pre tlač. V tejto fáze treba myslieť na množstvo technických detailov, ktoré ovplyvnia samotnú realizáciu a výslednú kvalitu. Ide o:  
Pri plastových obaloch treba počítať s možnosťou zmrštenia fólie počas tepelného spracovania, a teda tomu prispôsobiť dizajn a text.
 
Pri obaloch so zložitejšou konštrukciou (krabice, obaly s prezentačným okienkom a pod.) odporúčame dodať okrem printových dát aj špeciálny náhľad vo forme 3D modelu – ideálne vo formáte PDF s funkciou rozloženia siete. Pomôžeme vám odhaliť prípadné technologické nedostatky ešte pred tlačou a ušetríme váš čas i peniaze.

5. Aký spôsob a objem tlače zvoliť?

Výber vhodnej technológie tlače závisí predovšetkým od typu produktu a materiálu obalu, požadovaného nákladu, dostupného rozpočtu, ale aj dizajnu a požiadaviek na farebnú vernosť.
 
U nás v Aluprinte využívame digitálnu tlač, ofsetovú tlač a flexotlač a pracujeme s kvalitnými farbami od top dodávateľov (hubergroup Deutschland GmbH, Flint Group, Sun Chemical, Zeller+Gmelin). Pre viac informácií si môžete prečítať tento článok.
 
Radi by sme však dodali, že je veľmi dôležité plánovať s predstihom. Analýza, vývoj a testovanie obalov si vyžadujú čas, preto odporúčame osloviť tlačiareň už v rannej fáze uvažovania o novom produkte či redesigne toho existujúceho.
 
Ak zatiaľ nemáte jasnú predstavu o vašich obaloch alebo etiketách a chcete sa poradiť s profesionálmi, neváhajte nás osloviť.