Chystáte sa uviesť na trh nový produkt a neviete si rady s obalmi a etiketami? Poradíme vám, na čo sa zamerať, aby váš tovar na regáloch skutočne vynikol a oslovil zákazníkov na prvý pohľad. Tu je 5 hlavných otázok, na ktoré by ste mali poznať odpovede ešte pred samotnou tlačou.
Obaly a etikety musia dokonale ochrániť a zabezpečiť tovar, poskytnúť zákazníkovi všetky dôležité informácie, ale hlavne byť vizuálne atraktívne a originálne. Len tak si ich zákazník všimne a uprednostní pred konkurenciou.
1. Aký materiál zvoliť vzhľadom na povahu produktu?
Správny výber obalového a etiketového materiálu je do veľkej miery určený charakterom samotného produktu a spôsobom jeho používania. Iné požiadavky budú na obal potravín, kozmetiky, elektrospotrebičov či napríklad stavebnej chémie.Pri výbere materiálu treba zohľadniť najmä:
- stupeň ochrany produktu (mechanickej, tepelnej, chemickej),
- kontakt s pokožkou či potravinami (zdravotná nezávadnosť),
- vystavenie vonkajším vplyvom (vlhkosť, UV žiarenie, mráz),
- estetický vzhľad a vizuálny štýl značky (matný, lesklý, priesvitný),
- ekologický dopad (recyklovateľnosť, biodegradovateľnosť).
Pre väčšinu obalov sa používajú rôzne druhy papiera a kartónu (matné, lesklé, natierané), pre etikety a flexibilné obaly sú obľúbené plastové fólie z PE, PP, PVC či PET. Luxusnejší vzhľad a vyššiu ochranu poskytujú metalizované fólie či špeciálne viacvrstvové materiály.
2. Aká veľkosť a tvar obalu/etikety budú najlepšie?
Formát obalu i etikety by mal byť optimalizovaný pre konkrétny produkt. Mal by ho dostatočne chrániť, ale zároveň zbytočne nepredražovať výrobu a prepravu nadmernými rozmermi.Pri etiketách riešime to, aby sa rozmer prispôsobil baleniu a poskytol dostatok priestoru pre všetky potrebné informácie. Najčastejšie sa používajú štandardizované rozmery, ale dokážeme vyrobiť prakticky akýkoľvek rozmer aj tvar – kruhové, oválne, obdĺžnikové či dokonca zložité výrezy.
Pri obaloch treba okrem rozmerov produktu vziať do úvahy aj:
- spôsob plnenia/balenia produktu (ručne, strojovo),
- typ uzáveru/zatvárania (preložka, zálievka, zips),
- možnosti stohovania a prepravy (palety, kontajnery),
- spôsob vystavovania v obchode (regál, stojan, závesný hák).
Zabudnúť by sa nemalo ani na ergonomické parametre, teda ľahkosť otvárania, vyberania produktu či manipulácie s obalom ako takým.

3. Ako správne navrhnúť dizajn a obsah?
Obal má v prvom rade zaujať, vyvolať emócie a poskytnúť základné informácie o produkte. Musí teda vyzerať atraktívne, ale zároveň prehľadne a nezameniteľne komunikovať identitu značky.K hlavným prvkom dizajnu patria:
- logo a názov produktu/značky,
- grafické symboly a piktogramy,
- farebnosť a vzory,
- obrazové motívy a ilustrácie,
- typografia a hierarchia informácií,
- hmotnosť/objem balenia,
- zloženie produktu,
- návod na použitie či dávkovanie,
- varovné upozornenia a bezpečnostné pokyny.
Legislatívne povinné údaje (napr. u potravín, kozmetiky, liekov) musia byť na viditeľnom mieste a uvedené predpísaným spôsobom. Ostatné texty by mali byť výstižné, zrozumiteľné a ľahko čitateľné. V Aluprinte máme grafický ateliér takže okrem tlače vám vieme zabezpečiť aj návrhy dizajnov etikiet a obalov.
Okrem klasickej tlače využívame aj efektné prvky ako:
- metalické farby či fólie,
- reliéfna ražba či slepotlač,
- matné/lesklé lamino alebo UV lak,
- výsek do zaujímavých tvarov,
- priesvity či priehľadné okienka,
- interaktívne prvky (QR kódy, NFC čipy).
Kreativite sa medze nekladú, no vždy treba myslieť na súlad s celkovým charakterom a pozicioningom produktu.
4. Ako pripraviť optimálne tlačové dáta?
Keď dizajn prejde schválením, prichádza na rad finalizácia grafických podkladov pre tlač. V tejto fáze treba myslieť na množstvo technických detailov, ktoré ovplyvnia samotnú realizáciu a výslednú kvalitu. Ide o:- farebný profil a priestor (CMYK, Pantone)
- rozlíšenie (min. 300 DPI pre ofset a flexotlač)
- spadávky (zvyčajne 3 – 5 mm)
- orezové a registračné značky
- hrúbky čiar a veľkosti textov
- vykrojenie (tvar výseku či vyseknutia)
Pri plastových obaloch treba počítať s možnosťou zmrštenia fólie počas tepelného spracovania, a teda tomu prispôsobiť dizajn a text.
Pri obaloch so zložitejšou konštrukciou (krabice, obaly s prezentačným okienkom a pod.) odporúčame dodať okrem printových dát aj špeciálny náhľad vo forme 3D modelu – ideálne vo formáte PDF s funkciou rozloženia siete. Pomôžeme vám odhaliť prípadné technologické nedostatky ešte pred tlačou a ušetríme váš čas i peniaze.
5. Aký spôsob a objem tlače zvoliť?
Výber vhodnej technológie tlače závisí predovšetkým od typu produktu a materiálu obalu, požadovaného nákladu, dostupného rozpočtu, ale aj dizajnu a požiadaviek na farebnú vernosť.U nás v Aluprinte využívame digitálnu tlač, ofsetovú tlač a flexotlač a pracujeme s kvalitnými farbami od top dodávateľov (hubergroup Deutschland GmbH, Flint Group, Sun Chemical, Zeller+Gmelin). Pre viac informácií si môžete prečítať tento článok.
Radi by sme však dodali, že je veľmi dôležité plánovať s predstihom. Analýza, vývoj a testovanie obalov si vyžadujú čas, preto odporúčame osloviť tlačiareň už v rannej fáze uvažovania o novom produkte či redesigne toho existujúceho.
Ak zatiaľ nemáte jasnú predstavu o vašich obaloch alebo etiketách a chcete sa poradiť s profesionálmi, neváhajte nás osloviť.